Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Van CIO naar COO: een aantrekkelijk carrièrepad

Koen Vervloesem

 
Een CIO die COO wordt, het is een aantrekkelijk carrièrepad dat niet iedereen gegeven is. Welke vaardigheden hebt u daarvoor nodig?

Alan Hughes werd in 2009 CIO van de ziekteverzekeraar Blue Cross Blue Shield in North Carolina. Drie jaar later, toen de organisatie zijn IT en operations consolideerde, werd hij COO. Hoe deed hij dat? Zijn ervaringen bij BCBS kunnen een inzicht geven in de vaardigheden die u nodig hebt:

1. Geef meer controle over het IT-budget aan de business

Toen Hughes CIO werd, was er heel wat wrijving tussen de IT-afdeling en business operations omdat geen van beide voldoende verantwoordelijkheid had. Hughes dook in de kosten en communiceerde aan de business welke IT-kosten vast waren en welke variabel. Daardoor trok hij een deel van de verantwoordelijkheid voor IT-kosten uit de IT-afdeling en gaf hij die aan de business. Die laatste kon nu zelf beslissen in welke IT-domeinen ze zouden investeren.

2. Zet vaste kosten om in variabele kosten

Toen de business de verantwoordelijkheid kreeg over de variabele kosten, begon Hughes na te denken over de vaste kosten. Moesten die echt wel vast zijn? Zo had BCBS een businesscontinuïteitsplan dat voorschreef dat alle toepassingen binnen de twee uur na een ramp terug operationeel moesten zijn. Dat nam een grote hap uit het budget.

Hughes maakte die kosten variabel en liet de business zelf kiezen welke toepassingen die service vereisen en voor welke de kostprijs daarvan niet te verantwoorden is. Het gevolg? Niet alleen een kostenbesparing, maar ook een betere relatie tussen business en IT. Iets wat de CEO niet ontgaan was en bijdroeg tot zijn latere keuze voor Hughes als COO.

3. Houd de kosten van talent in het oog

In IT-roadmaps gaat het niet alleen om investeringen in infrastructuur, maar ook over talent. Hughes identificeerde op tijd welke vaardigheden differentiators zouden worden, waardoor hij kon anticiperen op nieuwe technologietrends en daarmee snel aan de slag kon.

Aan de andere kant bekeek hij ook welke vaardigheden ooit strategisch waren maar nu een commodity werden. Door die taken te outsourcen, spaarde hij geld uit dat hij kon besteden aan moeilijk te vinden mensen, zoals specialisten in data analytics.

4. Breid uw vaardigheden uit buiten IT

Om de stap van CIO naar COO te zetten, hebt u heel wat vaardigheden buiten IT nodig, denkt Hughes. Als uw bedrijf u de kans geeft om die vaardigheden te leren, zoals Lean en Six Sigma, zit u goed. Indien niet, dan raadt hij aan om die ervaring elders op te doen.

In samenwerking met CIO.com.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS