Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Q&A: Wat is unified communications?

Redactie Smart Business

 
IT staat er om bekend de gebruiker om de oren te slagen met de meest hoogdravende termen. In onze rubriek Q&A leggen we daarom in mensentaal uit wat er bedoeld wordt met de meest voorkomende begrippen; zo ben je altijd mee.

Wat is unified communications?

Unified communications (UC) is een verzameling technologieën die als doel heeft alle communicatiekanalen in een organisatie – telefoon, e-mail en chat – te integreren.

 

Bedrijven zijn vandaag steeds meer virtueel georganiseerd en er wordt meer mobiel gewerkt. Bovendien werken bedrijven alsmaar vaker samen, zowel met interne als externe gesprekspartners, en staat productiviteit voorop. Efficiënte communicatie is dus geen overbodige luxe. Unified communications is daar vaak een goed antwoord op.

Wat omvat unified communications allemaal?

Ook al verschilt UC van aanbieder tot aanbieder, toch zijn de meeste analisten het erover eens dat een UC-toepassing minstens drie van de vier onderstaande domeinen moet bevatten.

 

• Telefonie- en spraakverkeer: Dit domein bevat zowel vaste als mobiele telefonie, evenals de mogelijkheid om via de pc met een zogenaamde softphone te telefoneren. Daarbij kan je opteren voor één nummer voor zowel je vaste als mobiele telefoon.

 

• Berichtenverkeer: Dit domein omvat e-mail, dat nog altijd zowat de meest vooraanstaande vorm van zakelijke communicatie is. Ook voicemail valt hieronder.

 

• Presence & instant messaging: Zo’n functie houdt in dat de gebruiker zijn eigen beschikbaarheid weergeeft en aangeeft wanneer en via welk communicatiekanaal hij gecontacteerd wil worden. Iemand die in een meeting zit, kan bijvoorbeeld aanduiden dat hij wel e-mails wil ontvangen, maar geen telefoons.

 

• Conferencing: Ofwel de mogelijkheid om virtueel te vergaderen of zaken te bespreken. Dit houdt zowel aparte audioconferenties in, als videoconferenties en webconferencing.

Waarom zou je unified communications gebruiken?

Niet elk bedrijf zit momenteel te wachten op een volledige integratie van zijn communicatiemiddelen en bijbehorende presence management. Soms kijken ze op tegen de extra investering, maar soms is het ook gewoon niet geschikt voor de organisatie of bedrijfscultuur.

 

Er kan ook een psychologische drempel zijn. Onvermijdelijk bij UC is nu eenmaal dat medewerkers zich qua beschikbaarheid ook transparanter moeten opstellen ten opzichte van hun collega’s en bijvoorbeeld constant hun beschikbaarheid moeten aangeven of meedelen. Veel bedrijven gebruiken eerder onderdelen van UC, zoals videoconferencing.

Welke soorten van videovergaderen zijn er?

Het concept van videovergaderen wordt al snel vereenzelvigd met grote, dure systemen die massa’s bandbreedte opslorpen. Een klassieker hierbij is telepresence. Dit zijn high-end systemen in een speciale en aparte zaal waarvan een wand bijna volledig wordt ingenomen door een of meerdere grote schermen.

 

Maar vooral de andere systemen van videoconferencing komen opzetten. Zogenaamde team-systemen zijn er bijvoorbeeld op gericht om in een gewone vergaderzaal te staan en meetings tussen verschillende teams binnen of buiten een organisatie gemakkelijker te maken.

 

Een andere vorm van videoconferencing is bedoeld voor individueel gebruik. Dergelijke systemen bestaan bijvoorbeeld uit een LCD-scherm ter grootte van een gewoon computerscherm, met ingebouwde camera en microfoon. Maar je kan ook vergaderen via Skype op basis van een ingebouwde camera.

 

Een trend die overigens in alle categorieën opduikt, is dat de drempel en de kostprijs verlaagt en de technologie stelselmatig verbetert. Ook in webcams zijn er trouwens highdefinition-versies.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS