Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

Gebruikers Adobe in opstand tegen Photoshop-abonnement

 
Een groep boze klanten van Adobe start een petitie om de licentieverkoop van Creative Suite weer terug te brengen, nadat het bedrijf volledig overstapte op de abonnementen van Creative Cloud.

De Amerikaan Derek Schoffstall plaatste op Change.org de petitie ‘Adobe: Verwijder het verplichte “creative cloud” abonnementsmodel’. Hij beklaagt zich op deze pagina over de stopzetting van de ontwikkeling voor Creative Suite 7, die wordt ingeruild voor geregelde incrementale updates van de softwarepakketten, die onmiddellijk beschikbaar worden gesteld aan abonnees.

‘Ramp voor freelancers’
Schoffstall beargumenteert bovendien dat Adobe eigenaren van kleine bedrijven en zelfstandige creative professionals enorm benadeelt met zijn recente beslissing.

Eerder deze week maakte Adobe tijdens het jaarlijkse Adobe Max-evenement bekend dat het volledig zou overstappen op Creative Cloud, waarmee klanten maandelijks of jaarlijks softwarepakketten als Photoshop en Illustrator kunnen huren.

“Uiteindelijk komt het hier op neer: niet alle klanten van Adobe zullen in staat zijn om een dergelijke grote maandelijkse betaling te doen voor het CC-abonnementsmodel”, zegt Schoffstall. “Op de korte termijn ziet dit abonnementsmodel er okay uit, maar na verloop van tijd is Adobe de enige die hier van profiteert.”


De petitie heeft inmiddels bijna 5.000 handtekeningen verzameld, wat slechts een miniem klein deel is van het totaal aantal gebruikers. Maar bij de mensen die wel hebben getekend, zit de frustratie erg hoog.

“Dit is een ramp voor onafhankelijke freelancers die al lijden in deze economie”, zegt Gay Tammy uit Canada. Ook op het ZDNet-forum hebben verschillende lezers ontstemd op de overstap naar Creative Cloud gereageerd.

Voorzichtigheid geboden
Concurrent Corel, dat tegenwoordig eveneens een cloudabonnement aanbiedt, spint garen bij de snelle beslissing van Adobe om de losse licentieverkoop te laten vallen. In een blogpost, die eind maart is geschreven, zegt het bedrijf:

“Terwijl veel bedrijven in de softwareindustrie naar exclusieve clouddistributie toe bewegen en sommigen zelfs ophouden met de verkoop van fysieke producten, hebben wij besloten om de verschillende manieren te verkennen waarop je CorelDRAW kunt kopen en gebruiken.”

Ook Microsoft, dat eerder dit jaar een abonnementsformule lanceerde voor kantoorsuite Office, is voorzichtig met het exclusief verhuren van software. Het Amerikaanse bedrijf geeft zichzelf tien jaar voor een volledige overstap.

ZDNet heeft Adobe gevraagd om een reactie op de grieven van zijn gebruikers en we zullen dit artikel bijwerken zodra we antwoord hebben.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS