Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie over de cookies waarvan deze website gebruik maakt klik hier.
Door verder op deze website te surfen geeft u de toestemming aan Minoc Data Services om cookies te gebruiken. verder gaan
 

De autosector: volop in beweging

Goedele Derveaux, SAP

 
De autosector staat voor nieuwe uitdagingen. Consumenten willen altijd en overal geconnecteerd zijn, ook in hun wagen.

 

De auto-industrie heeft de voorbije 100 jaar volgens een behoorlijk consistent model gewerkt. Autoconstructeurs ontwierpen, bouwden en lanceerden hun producten; de auto’s werden verkocht via een dealernetwerk en lokale, onafhankelijke garagisten zorgden voor onderhoud.

De sector is ondertussen hersteld van de economische crisis en staat nu voor nieuwe uitdagingen, aangedreven door de alsmaar veeleisender consument die op zoek is naar hyperconnectiviteit. Chauffeurs willen altijd en overal geconnecteerd zijn met de buitenwereld. Niet enkel via hun iPad en iPhone maar ook via een ‘3e toestel’: hun wagen.

Autobouwers zoeken permanent naar manieren om hun bedrijfsprocessen te vereenvoudigen, om zo te innoveren, duurzaam te groeien en kosten te besparen. Maar ze worden ondertussen geconfronteerd met exponentieel groeiende compliancerichtlijnen en een luide roep naar meer veiligheid op de weg.

 

De groeiende interconnectiviteit van mensen, plaatsen en dingen zet het vertrouwende businessmodel van de auto-industrie op zijn kop. De digitale technologie eist langzaam maar zeker zijn plaats op in de autowereld, niet enkel in het beslissings- en aankoopproces maar ook in de rijervaring zelf.

 

In een recent artikel over de hypergeconnecteerde auto lezen we dat het internet het aankoopproces van een wagen heeft veranderd, terwijl mobiele technologie onze verwachtingen tegenover de auto’s verandert. Als beide trends zullen convergeren, krijgt de autosector het ongetwijfeld moeilijk.

Datzelfde artikel beschrijft ook de resultaten van een wereldwijd onderzoek door consulting bedrijf Accenture. Een opvallend cijfer uit dat onderzoek: 37% van de auto-eigenaars stelt dat ze gerust hun auto puur online zouden willen kopen. De impact van e-commerce op de autosector is echter maar het tipje van de ijsberg. Naarmate de vraag van de klant evolueert, wordt ook de auto zelf een digitaal product.

Zo wees het Accenture-onderzoek uit dat 66% van de respondenten de technologie in de wagen belangrijker vindt in hun aankoopbeslissing dan de prestaties van het voertuig op de weg. Elke klant is nu “gewoon om digitaal te leven”, aldus Christina Raab, global digital lead voor de auto-elektronicasector bij Accenture.

De sterke vraag naar hypergeconnecteerde producten en diensten krijgt gehoor en de autofabrikanten passen zich behoorlijk aan de evolutie aan. Maar ze hebben nog een lange weg te gaan.

 

Tesla is een perfect voorbeeld van hoe de auto-industrie op zijn kop wordt gezet. In het verleden maakten autoconstructeurs een voertuig om mensen van plaats A naar plaats B te brengen. De auto bestond uit mechanica/elektronica, wielen en koetswerk. Pas later kwamen daar snufjes bij om het rijden ook aangenamer te maken, zoals radio, gps, entertainmentsystemen, enz.

Tesla werkt net andersom. De vernieuwende autobouwer vertrok van de gebruikerservaring en vroeg zich af wat autorijden aangenaam maakt. Voor Tesla waren dat een groot ingebouwd scherm met software (auto, gps, entertainment) die wordt geüpdatet elke keer de gebruiker connecteert met WiFi en een aantal zelfsturende features. Die aspecten werden de basis van de Tesla-wagen. Een volledig nieuw concept, dat gekoppeld werd aan duurzaamheid door de auto volledig op batterijen te laten rijden.

Eigenlijk zijn we niet zo ver meer verwijderd van dat ultieme doel. Volgens een Business Insider report van juli 2015 zijn er tegen 2020 tien miljoen zelfrijdende wagens. Bedrijven als Mercedes, BMW en Tesla hebben hun auto’s al uitgerust met mogelijkheden om autonoom te rijden of zullen dat binnenkort doen.

 

Zelfs Google heeft een ‘self-driving car project’, wat nog maar eens bewijst dat nieuwe spelers (i.e. geen vertrouwde autobouwers) de traditionele auto-industrie kunnen verstoren. Op de recentste IAA in Frankfurt, het grootste autosalon ter wereld, noemde Urmson, hoofd van het Google-project voor de zelfrijdende auto, de convergentie van voertuigen en IT “de boeiendste ontwikkeling van ons tijdperk.” Hij stelde dat het onaanvaardbaar is dat elk jaar zoveel (36.000) mensen sterven op Amerikaanse wegen en onderstreepte dat Google met zijn intensieve onderzoek naar zelfrijdende wagens vooral de veiligheid op de weg wil verhogen.

 

Het is dus geen verrassing dat de IT-sector meer en meer focust op de auto-industrie. Dit was heel duidelijk op het autosalon van Frankfurt, waar een volledige ‘New Mobility World‘ expositie werd gewijd aan het thema. Standhouders waren Samsung, IBM, Deutsche Telekom, en – voor de allereerste keer – ook SAP, vier IT-leiders die inzien hoe de autosector in de volgende jaren fors dooreen zal worden geschud. Ze toonden er hoe IT de sterk gedigitaliseerde wagens vandaag al connecteert met hun chauffeurs en met de infrastructuur rondom hen.

 

SAP kondigde onlangs de Europese lancering aan van zijn SAP Vehicles Networks. Het platform, dat gebaseerd is op SAP HANA voor the Internet of Things (IoT), is een verzameling van oplossingen en beheertools voor dienstverlening in de autosector: SAP Vehicles Networks helpt bedrijven om op een veilige, eenvoudige manier mobiele en in-vehicle diensten aan te bieden, onafhankelijk van toestellen of voertuigen. Een voorbeeld zijn mobiele parkeerdiensten: ondernemingen zoals EasyPark kunnen hun klanten dankzij SAP Vehicle Network via nieuwe kanalen (bijvoorbeeld leveranciers van auto-onderdelen of autobouwers) oplossingen aanbieden om hun parkeerplaats te boeken of te betalen (mobiel of in de auto).

 

Het besluit? We staan aan het begin van een nieuwe industriële revolutie waarin de IT-sector een cruciale rol zal spelen. Of zoals Robert Wolcott, Professor of Innovation Management and Corporate Entrepreneurship aan Northwestern University’s Kellogg School of Management, op het autosalon van Frankfurt zei: “we staan voor een nieuwe industriële revolutie met een impact die even groot zal zijn als die van de spoorwegen in de 19e eeuw”.

 

Reacties

comments powered by Disqus
 

RECENT NIEUWS